Marià Ribas i Bertran membre de la Galeria de Mataronins Il·lustres

Fa poc més de tres anys, se’n complien 50 de la descoberta de la vil·la romana de Torre Llauder i l’onze de setembre d’aquell 2011 se’n complien quinze del traspàs del Sr. Marià Ribas i Bertran qui, amb els seus col·laboradors, en fou el descobridor i investigador. En motiu de la coincidència, el company Joan Francesc Clariana, com a responsable de la vocalia de Patrimoni de la nostra entitat, proposà d’aprofitar el moment per a impulsar el reconeixement d’una figura extraordinària explicant-lo i divulgant la seva obra. Per això, el Grup d’Història del Casal, llavors presidit per Joaquim Graupera, ens vam proposar promoure el nomenament de Marià Ribas i Bertran com a membre de la Galeria de Mataronins i Mataronines Il·lustres. A aquella iniciativa s’hi van afegir nombroses entitats i persones de Mataró i d’arreu, avalant la trajectòria de l’insigne arqueòleg.

El dijous 23 d’octubre, al Saló de Sessions de l’Ajuntament de Mataró, s’ha celebrat l’acte institucional de nomenament de Marià Ribas com a membre de la Galeria de Mataronins i Mataronines Il·lustres, acord que va prendre el Ple per unanimitat el maig de 2012 i que ara s’ha fet realitat amb el descobriment del retrat que ha fet l’artista Manuel Cusachs. Un centenar de persones han assistit a l’acte, que ha presidit l’alcalde, Joan Mora.

Durant l’acte, el Dr. Josep Guitart, catedràtic d’Arqueologia de la Facultat de Ciències de l’Antiguitat de la Universitat Autònoma de Barcelona i membre numerari de l’Institut d’Estudis Catalansla ha fet la glossa de Marià Ribas.

També han intervingut la filla de l’arqueòleg homenatjat, Maria Ribas; el president del Grup d’Història del Casal, Jaume Vellvehí; el pintor Manuel Cusachs i el regidor Miquel Rey, responsable d’instruir l’expedient de nomenament i homenatge d’aquest nou Mataroní Il·lustre.

Marià Ribas va ser un arqueòleg de formació autodidacta, pioner en la utilització de tècniques i metodologies d’excavació, que va participar en un nombre elevat d’exavacions com les dels jaciments de Burriac a Cabrera de Mar i també d’Iluro i de la vil·la romana de Torre Llauder a Mataró.