Un nou llibre d’història d’Òrrius

El proper dissabte 23 d’abril al migdia es presentarà a l’Ajuntament d’Òrrius el llibre La gent d’Òrrius a través de la Història de Josep M. Roqué i Margenat, que és membre del Grup d’Història del Casal. L’edició ha comptat amb la col·laboració de l’Ajuntament d’Òrrius i el suport del Grup d’Història del Casal. Roqué ja havia publicat amb la nostra entitat el llibre Òrrius (Maresme). Contribució a la història del poble l’any 1998 del qual el present treball és, en part, una posada al dia que vol anar molt més enllà però.

Com ens diu el mateix autor, el seu propòsit «fou fer una aportació al coneixement de la història de les famílies i cases tradicionals dels termes municipal i parroquial d’Òrrius (Maresme) des de l’alta Edat Mitjana. L’obra es divideix en uns primers tretze capítols impresos sobre paper i els restants, fins als quaranta-set, en suport digital. Globalment les famílies Cabanyes, Argent, Bassa, Cunill i Guinart destacaren durant segles, nogensmenys altres com els Cuberta, Cuquet, Font, Gallemí, Maurí, Moner, Planes, Prat mereixen també un reconeixement. La majoria foren pagesos que passaren, com els Femades, els Julià i altres, fent poca remor. Alguns destacaren en episodis singulars o en activitats comercials o industrials, com els Riudameia, els Parellada o els Fontdevila. En fi, tots al seu moment, van contribuir a formar un teixit social vertebrador d’una consciència col·lectiva de pertànyer a un espai comú, bressol de certa independència, a la qual hi pot ajudar el coneixement de la història.»

En els capítols que s’inclouen en el CD descriuen les relacions de dependència dels homes d’Òrrius amb una diversitat d’institucions feudals, civils i eclesiàstiques. Es tracten també qüestions sorgides arran de les relacions dels orriencs amb l’administració de la parròquia i altres fets propis de la societat civil. Finalment són descrits diversos aspectes dels fets coneguts dels darrers dos-cents anys i, a més s’inclouen aspectes com els canvis en el medi ambient, un recull de toponímia de totes èpoques per orde alfabètic i, per acabar, un Índex cronològic.

El llibre s’acompanya d’un punt de llibre d’obsequi. L’acte anirà a càrrec de l’autor i serà presentat per l’Alcalde de la vila d’Òrrius.