Una guia d’arqueologia provoca el cessament d’una regidora a Cabrera de Mar

Una greu crisi política, amb el cessament d’una regidora inclòs, sotragueja Cabrera de Mar. El terrible motiu: la publicació d’un llibret d’arqueología.

Durant la passada Fira Iberoromana de Cabrera de Mar, va posar-se a la venda un llibret titulat Arqueologia a Cabrera de Mar. Ibers. Romans, que és una guia explicativa de les principals descobertes fetes a Cabrera de Mar. La publicació ha estat coordinada Josep M. Rovira Juan i hi han col·laborat  desinteressadament Rosa Isabel Garí (llicenciada en Prehistòria i Història Antiga i professora), Joan Francesc Clariana (doctor en arqueologia),  i Josep Vinyals (membre de l’històric grup de col·laboradors del Museu Arqueològic de Barcelona a Cabrera de Mar). Segons ha fet públic l’Ajuntament la raó ha estat la “pèrdua de confiança” en Maria José Cortada, regidora de Serveis a les Persones, Promoció Econòmica i Sanitat,  que és parella del coordinador del llibre, per no haver seguit ”els tràmits reglamentaris”. Segons informa el diari El Punt Avui, (21/6/17), l’alcalde de Cabrera, Jordi Mir,  ha explicat que la regidora hauria “envaït competències de l’Àrea de Patrimoni i sense la supervisió de l’arqueòleg municipal”. El llibre ha estat retirat i ja no es pot adquirir.

Resulta estrany que un simple llibret – i de divulgació arqueològica! – sigui el desencadenant d’un terrabastall polític d’aquesta dimensió. La incògnita que es desvetlla, doncs, és quina raó s’oculta rere l’afer? Tampoc s’enten quin paper hi juga el vist i plau o no de l’arqueòleg municipal, a no ser el de la mera excusa. Tanta escrupolositat en aquest cas i, en canvi, en altres tan famosos com la guia Jaciments Arqueològics al Maresme (2015) publicat pel Consell Comarcal – on se suposa que també hi és representat l’Ajuntament de Cabrera- i desconeixem si amb el vist i plau o no de l’arqueòleg i de l’Àrea de Patrimoni, entre els jaciments ibèrics de la comarca, curiosament, en falta un: el del poblat de Burriac.

En qualsevol cas, una oportunitat perduda, l’esforç desinteressat dels autors malbaratat i el llibre a l’armari.